W 1788 roku Teodor był użytkownikiem działki siedliskowej z domem oraz placu stodolnego na terenie miasta (Piszczanka i Zawadki). Tabela podatkowa wg gruntów i ich dzierżawców wymienia m. in.:
1. działkę nr 397 (dom nr 97/400 ok. 1875, a dawniej ok. 1825 nr 191) przy ul. Piszczanka (obecnie Piłsudskiego) połać prawa z rynku o wym. dł. 167 pręcików (74,6 m), szer. od zatyłka 48 pręcików (21,44 m), szerokość od ulicy 35 pręcików (15,63 m), o pow. 68 prętów 6 pręcików kwadratowych (1357,797 m²), z której czynsz wynosił 2 złp 11 gr i 1 szeląg;
2. plac stodolny miejski w polu prosto za Zawadkami o wym. dł. 50 pręcików (22,33 m), szer. 36 pręcików (16,08 m) o pow. 18 prętów kwadratowych (ok. 360 m²), z którego czynsz 6 gr [2]. Łącznie grunty miejskie Netczuków w 1788 miały powierzchnię ok. 4321 m². Oprócz tych działek miejskich i stodolnych Netczukowie posiadali w tym czasie pola uprawne pod miastem o pow. ok. 25 ha.
Teodor Józefowicz był trzykrotnie żonaty. Z pierwszą żoną Maryanną z Kieruczenków (ok. 1770 - 11.12.1809) [3], poślubioną ok. 1786 r. miał następujące potomstwo:
1. Wiktora Netczuka (1786 - 22.07.1849).
2. Nieznaną z imienia córkę (*ok. 1790), która poślubiła Jana Leszczyńskiego (*1786), wspomnianego w 1822 r. jako szwagra Anastazyi z Netczuków i świadka na jej ślubie z Teodorem Czopem [4].
3. Jana Netczuka (08.05.1796 - 13.01.1862).
4. Anastazyę z Netczuków (*07.05.1804), która 09.11.1822 poślubiła Teodora Czopa vel Czopińskiego (*18.06.1804), mieszczanina na gospodarstwie w Międzyrzecu, syna Andrzeja i Krystyny z Kieruczenków [4]. Mieli m.in. syna Tomasza Czopa vel Czopińskiego (*16.11.1829), którego ojcem chrzestnym był Jan Teodorowicz Netczuk[5]. Teodor Czop zgłosił zgon teścia Teodora Netczuka [6]. Prawdopodobnie Czopowie również pochodzili z ruskich bojarów sprowadzonych przez Stefana Zbaraskiego. [Anastazja i Teodor mieli też córkę Petronelę (*1827/9), syna Eliasza (1839/42).]
5. Ignacego Netczuka vel Netczukowskiego (1807 - 16.02.1869).
Trzej synowie Teodora zapoczątkowali trzy duże gałęzie naszego rodu, z których żyją do dziś dwie.
Z drugiego małżeństwa z wdową Eudoxyą z Czopów 1v. Leszczyńską (? - po 1810), poślubioną między 12.1809 a 02.1811 [7] miał tylko córkę Maryannę Netczuk (26.10.1811-08.09.1813), która zmarła w wieku niespełna trzech lat [8] [9]. Nazwisko Eudoxyi z pierwszego małżeństwa znamy z aktu zgonu jej czternastoletniej córki Zofii Leszczyńskiej (1799-28.03.1813), która zmarła w domu ojczyma Teodora pod nr 191. Zgon Zofii zgłosili Paweł Oleszkiewicz l. 40 i ojczym Teodor [18].
Teodor był żonaty także trzeci raz z Anastazyą (ok. 1784 - 31.08.1829), z którą nie miał potomstwa, a którą znamy tylko z aktu zgonu, w którym zapisano nazwisko Teodora i Anastazyi w sumariuszu jako Hetczuk podczas gdy w akcie jest Netczuk [10].
W 1827 r. Teodor Netczuk był ławnikiem miejskim w Międzyrzecu, tzn. że zasiadał w ławie sądu miejskiego, czyli w II ordynku. Ławnikami byli: "obywatele nieprzekupni, majętni i uczciwi" jak wynikało z przywilejów i praw miejskich Międzyrzeca. Wybierani byli przez mieszczan na krótkie kadencje, często byli to starsi szanowani w środowisku urzędnicy magistratu, rajcy, czy burmistrzowie. Na dokumencie sądowym z 28.11.1827 r. są podpisy następujących ławników [11]: Tomasza Nowosielskiego, Andrzeja Czopińskiego, Jana Wolskiego (z rodu Gabryeli z Wolskich Netczukowej 1920-1987), M. Dąbrowskiego, Piotra Pruskiego, Jana Paluszkiewicza, Tomasza Szałkowskiego, Stanisława Oleksińskiego, P. Oleśkiewicza, Teodora Netczuka [12]. W tym też roku mieszkańcy Międzyrzeca skierowali też pismo do Komisji Rządowej Spraw Wewnętrznych z zażaleniem na zbyt wysokie czynsze, które dwór pobierał za domy, place i pola. Zażalenie to w imieniu ludności chrześcijańskiej podpisał Jan Paluszkiewicz, a w imieniu ludności żydowskiej Dawid Elenberg [13].
W czasie powstania listopadowego Teodorowi zniszczono zabudowania gospodarcze na Piszczance, gdy od 27.03.1831 w Międzyrzecu na stałe przebywała rosyjska 2 brygada 2 huzarskiej dywizji z konną rotą nr 4. Żołnierze rosyjscy w Międzyrzecu rekwirowali drewno na opał, posuwali się do rozbierania i palenia płotów i zabudowań. Nawet na cmentarzu za miastem zniszczyli bramę frontową, furtki i filary, a topole przy drodze do kaplicy wycięli. Rozebrali i zniszczyli też budynki następującym mieszkańcom: Waszczukowi, Kierusiowi, Czopowi, Ostapowiczowi, Jurkowi, Zaniewiczowi, Obukiewiczowi, Piotrowiczowi, Wareckiemu, Wieliczce, Cepowi, Teodorowi Netczukowi i Ładzie, w sumie 14 zabudowań [14].
Do 29.11.1832 r. Dyrekcja Generalna Towarzystwa Ogniowego otrzymała wykaz pogorzelców z klęsk wojennych w miastach obwodu radzyńskiego na wartość 5275 złp, a na wsi na wartość 5600 złp [15]. W latach 1838-1839 14 mieszkańców Międzyrzeca otrzymało z tego tytułu odszkodowania za rozebrane, a następnie spalone zabudowania. Byli to Waszczuk 100 złp, Kieruś 90 złp, Czop 60 złp, Ostapowicz, Kieruś i Jurko po 50 złp, Zaniewicz 40 złp, Obukiewicz, Piotrowicz i Warecki po 30 złp, Wieliczko i Cep po 25 złp, Teodor Netczuk 15 złp (nie żył od 03.02.1832, więc po nim zapewne jego syn otrzymał odszkodowanie) i Łada 10 złp. Warto dodać, że w obwodzie radzyńskim wojska rosyjskie w okresie postoju rozebrały kilkanaście zabudowań, podczas gdy w całym województwie podlaskim ponad 700 [16].
Teodor zapewne stał się głową rodziny po śmierci ojca Józefa. Jego matka Paulina mieszkała razem z nim i pozostałym jego rodzeństwem w dawnym siedlisku na Piszczance pod nr 191, a jej wdowim zabezpieczeniem był plac na Piszczance bez domu nr 306, który później odziedziczyło zapewne któreś z dzieci. Prawdopodobnie Teodor był także szkolnym cerkiewnym, tzn. że pełnił rolę nauczyciela niedzielnego [12]. Teodor odziedziczył pieczęć rodową, nie wykluczone, że to on wykonał nową i dodał do niej nazwisko Netczuk na mieczu.
Wg zapisów z akt metrykalnych, w których był świadkiem był również diakiem cerkwi staromiejskiej, tzn. regentem chóru, był także nauczycielem w szkole miejskiej i kościelnym - pomagał sporządzać wpisy do ksiąg metrykalnych. Wg tradycji rodzinnej miał być diakonem kościoła greckokatolickiego, czego nie udało się potwierdzić, z pewnością służył do boskiej liturgii w parafii św. Mikołaja na Starym Mieście. Jest autorem zeznania przekazanaego ks. Adolfowi Pleszczyńskiemu w II poł. XIX w., zapisanego w tzw. Tece Pleszczyńskiego - O osiadłych rodzinach międzyrzeckich.
Zgłaszał zgon Korniła Borysiuka męża siostry Łucji, jak również swego brata ciotecznego Jakóba Łasiewicza (1760-14.12.1812) lat 52, wdowca i wyrobnika w domu Teodora na Piszcance pod nr 191 [17]. Teodor Józefowicz zmarł 03.02.1832 [6].
Teodor jest protoplastą trzech głównych gałęzi Netczuków:
- Teodor (Fedor) Netczuk (07.1766-03.02.1832) syn Józefa i Pawliny | ||||
1x Marianna Kieruczenko (ok. 1770-11.12.1809), śl. ok. 1785 | ||||
| | - Wiktor 'Jan' Netczuk (1786-22.07.1849) | |||
| | x Paulina Jakubowicz (02.17597-21.07.1855), śl. 04.02.1813 parafia GK SM | |||
| | | | - Jan Netczuk (02.04.1815- pomiędzy 1870-1890) | ||
| | | | x Magdalena Gasiewska (1815-12.08.1899) | ||
| | | | - Józej Netczuk vel Józef Netczuk-Zieliński (29.07.1817-13.08.1905) | ||
| | | | - Maryanna Netczuk (*07.11.1820) | ||
| | | | x Michał Paluszkiewicz (*25.09.1818) | ||
| | - córka (*ok. 1790) | |||
| | x Jan Leszczyński (*1786) | |||
| | - Jan 'Maksym Teodor' Netczuk (08.05.1796-13.01.1862) | |||
| | x Helena Jurkowska vel Jurko (25.05.1805-23.05.1853) | |||
| | | | - Mikołaj Netczuk (12.12.1823-po 1870) | ||
| | | | x Petronella Kieruczenko (04.07.1824-po 02.07.1913) | ||
| | | | - Mikołaj Netczuk (12.12.1823-po 1870) | ||
| | | | - Agata Netczuk (*25.01.1826) | ||
| | | | - Symeon Netczuk (14.02.1829-20.07.1837) | ||
| | | | - Tomasz Netczuk (12.10.1831-24.04.1832) | ||
| | | | - Marianna Netczuk (07.09.1833-26.08.1837) | ||
| | | | - Katarzyna Netczuk (*17.11.1835) | ||
| | | | - Andrzej Netczuk (27.08.1837-25.08.1907) | ||
| | | | x Marianna z Kieruczenków 1-o v. Kalinowska (1829-26.07.1886), śl. 22.02.1857 | ||
| | | | x Marianna Steć (1849-27.11.1914), śl. ok. 1888 | ||
| | | | - Anastazja Netczuk (*03.11.1839) | ||
| | | | x Jan Kieruczenko (*1835) | ||
| | | | - Dominika Netczuk (10.01.1842-08.01.1862) | ||
| | | | - Józef 'Jan Teodor' Netczuk (27.01.1844-1897) | ||
| | | | x Petronela Mankiewicz (29.04.1842-25.12.1905) | ||
| | | | - Julianna Netczuk (05.12.1846-17.01.1849) | ||
| | | | - Marianna Netczuk (*12.12.1848) | ||
| | | | x Leon Oponowicz, śl. przed 1870 | ||
| | | | 2x Jan Andrzejowicz vel Jędrzejowicz (*1829) | ||
| | - Ahafia Netczuk (1800-20.08.1850) | |||
| | x Demian Kieruczenko (1788-16.10.1851), śl. ok. 1820 | |||
| | - Anastazja Netczuk (07.05.1804-12.05.1876) | |||
| | x Teodor Czop vel Czopiński (18.06.1804-10.04.1853) | |||
| | - Ignacy Netczuk vel Netczukowski (1807-16.02.1869) | |||
| | x Prakseda Kudź (1811-21.02.1879) | |||
2x Eudocja vel Ewa Czop Czopińska (1874/1781-27.11.1816), ślub między 12.1809 a 02.1811 | ||||
| | - Marianna Netczuk (26.10.1811-08.09.1813) | |||
3x Anastazja (ok. 1784-31.08.1829), śl. ok. 1816-1829 | ||||
Źródła i przypisy:
[1] Miesiąc urodzenia wywnioskowany z dwóch następujących po
sobie akt urodzeń z 1811 r. gdzie Teodor był świadkiem: Księga urodzeń,
Parafia Greckokatolicka (potem
Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 94/1811, odpis
zupełny, zobacz akt nr 100/1811, odpis
zupełny, ARN;
[2] J. Chomicki, Rozwój
urbanistyczny Międzyrzeca
Podlaskiego, [w:] Rocznik
Międzyrzecki, t.
XX-XXI-XXII, 1988-1989-1990, s. 145, 152, 153; miary:
1 Pręt [P] = 10 pręcików [p] ≈ 4,46654 m, 1 pręcik
[p] ≈
0,446654 m, 1 m ≈ 2,238869 pręcika = 0,2238869 Pręta, 1
Pręt² [P²] =
100 pręcików² [p²] = 19,949978 m²
≈ 19,95 m², 1 pręcik² [p²] =
0,1994998 ≈ 0,1995 m² ;
[3] Datę zgonu Maryanny z Kieruczenków poznajemy z aktu
małżeństwa syna Jana, Księga
małżeństw Parafia Greckokatolicka (potem
Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 21/1821, odpis
zupełny;
[4] Księga małżeństw, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 20/1822, odpis
zupełny, ARN;
[5] Księga urodzeń,
Parafia Greckokatolicka
(potem
Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 84/1829, odpis
zupełny, ARN;
[6] Księga zgonów,
Parafia Greckokatolicka
(potem
Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 13/1832, odpis
zupełny, ARN;
[7] Wniosek z aktu urodzenia
córki Marianny i aktu zgonu pierwszej żony;
[8] Księga urodzeń,
Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 129/1811, odpis
zupełny, ARN;
[9] Księga zgonów,
Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 68/1813, odpis
zupełny, ARN;
[10] Księga
zgonów, Parafia Greckokatolicka
(potem
Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 38/1829, odpis
zupełny, ARN;
[11] J. Warmiński, Burmistrzowie
Międzyrzeca [w:] Rocznik
Międzyrzecki, t. XII-XIII, 1980-1981, s. 19, AGAD-KRSW
3827, f. 6, 50; 157;
[12] Wg akt metrykalnych Teodor nie umiał pisać, jednak
wiarygodność akt usc jest niska pod tym względem z uwagi na procedurę
ich sporządzania. Również synowie Teodora raz akta
metrykalne
podpisują innym razem wg tychże akt są niepiśmienni co wynika
ze
sporządzania wpisów w księdze post factum przez
organistę. Wykazaliśmy to bez wątpienia w wypisach
akt USC.
Potwierdzeniem u Teodora umiejętności czytania i pisania jest sam fakt
posiadania tej umiejętności przez jego trzech synów,
których zapewne uczył pisania i czytania w domu, ale przede
wszystkim podpis złożony przez samego Teodora na aktach ławniczych w
1827 r.
[11], jak również fakt, że był nauczycielem niedzielnym w
szkole
cerkiewnej oraz tradycja rodzinna o posiadaniu książek i
założeniu rodzinnej biblioteczki. Trudno uwierzyć by diak nie potrafił
czytać. Czytał zapewne po rusku. Z pewnością
znał język polski i w tymże języku składał podpisy. Ojczystego języka
ruskiego (dialekt języka ukraińskiego) Netczukowie używali w domu
razem z polskim, którego używali w rozmowach z sąsiadami,
urzędnikami a także na wspólnych modlitwach i procesjach
łacińsko-unickich. Język polski od I poł. XIX w. zaczynał dominować w
życiu codziennym nad ojczystym ruskim. Był to także język
modlitwy
i śpiewów, również w cerkwi unickiej, językiem
liturgii
był cerkiewnosłowiański.
[13] J. Geresz, Międzyrzec
Podlaski.
Dzieje miasta i okolic, Międzyrzec Podlaski 2001, s. 155;
[14] ibidem, s. 165;
[15] J. Warmiński, Obwód
radzyński,
[w:] Rocznik
Międzyrzecki, t.
XII-XIII, 1980-1981, s. 135, WAPR-RGLI 1164; AGAD-DGTO 65a, f. 191;
[16] ibidem, s. 135, AGAD-DGTO 65c, f. 97-101;
[17] Księga
zgonów, Parafia Greckokatolicka
(potem
Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 125/1812, odpis
zupełny, ARN;
[18] Księga
zgonów, Parafia Greckokatolicka
(potem
Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 23/1813, odpis
zupełny, ARN.
Wiktor Teodorowicz Netczuk (1786 - 22.07.1849)
Według znanych akt metrykalnych, Wiktor był pierworodnym synem Teodora i Maryanny z Kieruczenków. Miał jeszcze dwóch młodszych rodzonych braci Jana i Ignacego, dwie rodzone siostry oraz jedną siostrę przyrodnią. Urodził się w 1786 r. [1]. W dojrzałym, jak na ówczesne realia, wieku 27 lat, w dniu 04.02.1813 ożenił się z Pauliną z Jakubowiczów (??.02.1797 - 22.07.1855) [2] córką Polikara i Praxedy z Kupryaniuków, mieszczan gospodarzy rolnych z Międzyrzeca, był to jego pierwszy ślub. Świadkami byli wujowie Wiktora Szymon Kudź i Kornił Borysiuk oraz sąsiedzi Mikołaj Dąbrowski i Andrzej Zaniewicz [3]. Po ślubie małżonkowie zamieszkali przy ul. Siedleckiej (dziś Piłsudskiego) na Piszczance w domu pod nr. 199, utrzymywali się z gospodarstwa rolnego jako osiadli mieszczanie [1].Wiktor i Paulina mieli najprawdopodobniej tylko trójkę dzieci:
1. Jana Netczuka (02.04.1815 - po 1868?).
2. Józefa Netczuka-Zielińskiego (29.07.1817 - 30.08.1905).
3. Maryannę Netczuk (07.11.1820 - po 1868?) [4], która 18.11.1838 wyszła za mąż za Michała Paluszkiewicza (25.09.1818 - ?), syna Stanisława i Joanny z Wolskich mieszczan, gospodarzy rolnych. Na ślub Michał otrzymał zgodę rady familijnej Paluszkiewiczów, Maryanna mieszkała przy rodzicach. Młodzi nie sporządzili umowy przedślubnej [5]. Warto dodać, że ojcem chrzestnym Maryanny był jej stryj Jan Netczuk.
Aktem notarialnym nr 701 (401?) sporządzonym dnia 31.10.1838 r. u notariusza Jana Piotra Baranowskiego w Radzyniu Maryanna od ojca Wiktora otrzymała działkę rolną o pow. ok. 3 morgów w polu Starym między miastem a Rogoźnicą, którą w 19.04.1888 sprzedała krewnej męża Eleonorze Paluszkiewicz [6].
Wiktor stał się protoplastą gałęzi Netczuków z ul. Warszawskiej. Jego istnienie zaświadczają także akta personalne jego syna Józefa Netczuka-Zielińskiego [7]. Z pewnością odziedziczył po rodzicach część ziemi. Jego rodzeństwo otrzymało zapewne część gruntów rolnych, nie wiemy jednak które. Jeszcze na przełomie XIX/XX w. przed likwidacją serwitutów, komasacjami i reformami rolnymi dwie działki należące do przedstawicieli obu gałęzi Netczuków były rozdzielone miedzą, na której spotykali się Łukasz i Mikołaj Netczukowie. Nie wiemy jednak czy nie był to wynik komasacji z lat 1860. [8]. Z tego wnioskujemy, że Wiktor mógł odziedziczyć przynajmniej część gruntów rolnych po rodzicach. Wiemy że jego syn Józef Netczuk-Zieliński rozpoczynając karierę urzędniczą nie miał majątku nieruchomego, a siedlisko przy ul. Warszawskiej kupił później od rodziny burmistrza Józefa Burzyńskiego [9]. Nie wiemy czy siedlisko Wiktora było dziedziczone po ojcu czy matce. Możliwe że zamieszkał u teściów.
Wiktor zapoczątkował gałąź Netczuk-Zieliński, zwaną także burmistrzowską, z ulicy Warszawskiej, łacińską:
Źródła i przypisy:
[1] Wiek znamy z aktu urodzenia jego syna Jana, Księga
urodzeń, Parafia Greckokatolicka (potem
Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 27/1815, odpis
zupełny, ARN;
[2] Księga zgonów,
Parafia Greckokatolicka
(potem
Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 59/1855, odpis
zupełny, ARN;
[3] Księga małżeństw,
Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 5/1813, odpis
zupełny, ARN;
[4] Księga urodzeń,
Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 87/1820, odpis
zupełny, ARN;
[5] Księga małżeństw,
Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 13/1838, odpis
zupełny, ARN;
[6] Akt notarialny nr 236 - umowa kupna-sprzedaży gruntu między
Maryanną z Netczuków Paluszkiewiczową a Eleonora
Paluszkiewicz,
01.05.1888 r. [19.04.1888], Notariusz Międzyrzecki Józef
Choromański, odpis
umowy, Archiwum Rodziny Markowskich;
[7] J. Warmiński, Burmistrzowie
Międzyrzeca, [w:] Rocznik
Międzyrzecki, t. XII-XIII, 1980-1981, s. 23-24, AGAD-KRSW
3831, f. 387-389;
[8] Relacja Eugeniusza Netczuka oparta na wspomnieniach jego ojca,
Mikołaja, o tym jakoby Łukasz (gałąź
z ul. Warszawskiej),
Mikołaj i
któryś z braci Mikołaja (gałąź
z ul. Narutowicza) mieli pola o
wspólnej miedzy, 2001, 2006, ARN;
[9] Więcej o siedlisku Netczuków z Warszawskiej tutaj.
Jan Teodorowicz Netczuk (08.05.1796 - 13.01.1862)
Drugi z kolei syn Teodora Netczuka i Maryanny z Kieruczenków, brat Wiktora i Ignacego. Wnuk Józefa, najpewniej prawnuk Jana. Urodził się 08.05.1796 r. [1] na Piszczance przy ul. Siedleckiej w domu ojca pod nr 191 [2]. Dziedzic części gruntów Teodora, odziedziczył też po ojcu znak pieczętny, który przekazał najmłodszemu swojemu synowi Józefowi Janowi [3]. Ochrzczony jako Jan, kronika rodzinna odnotowała go jako Jana Maksyma Teodora Netczuka.Był świadkiem na ślubie Jana Wiktorowicza i na chrzcie Maryanny, dzieci swego brata Wiktora, jak również na chrzcie Alexandra syna młodszego brata Ignacego [4].
15.11.1821 w dojrzałym wieku 25 lat w staromiędzyrzeckiej cerkwi poślubił 16-letnią unitkę Helenę (Elenę) z Jurków (25.05.1805 - 23.05.1853), córkę zmarłych mieszczan rolników Grzegorza (+25.02.1815) i Pelagii (Apolonii) z Ziniów (+20.10.1816), która po śmierci rodziców mieszkała z bratem Danielem Jurkiem. Jan był już wtedy na własnym gospodarstwie, a jego matka Maryanna nie żyła od 1809 r., jak dowiadujemy się z aktu małżeństwa. Uroczystość ślubna odbyła się z liczną świtą. Świadkami pana młodego byli Mateusz Paluszkiewicz lat 45 rolnik oraz Justyn Marczuk lat 36 majster kunsztu szewskiego obaj sąsiedzi Jan Netczuka. Świadkami panny młodej byli Szymon Piotrowicz lat 35 - jej brat przyrodni oraz Jan Leszczyński lat 25 sąsiad, obaj rolnicy. Pod aktem podpis złożył Jan Marczuk. Niepełnoletnia Helena stawiła się w asystencji swojego stryja Mikołaja Jurki, a zarazem sąsiada Netczuków [5]. Brat Heleny - Daniel zgłosił w 1853 r. jej zgon [6].
W styczniu 1838 r. Jan był gmińskim, czyli dziesiętnikiem miejskim (tzw. trzeci ordynek), tzn. pełniącym obowiązki porządkowe. Służbę tę można porównać do współczesnej straży pożarnej, miejskiej czy też policji. Na dziesiętników wybierano ludzi uczciwych, odpowiedzialnych, ale także sprawnych fizycznie, zazwyczaj w średnim wieku. Urząd ten wynikał z realiów prawa magdeburskiego i przywilejów miejskich. Był to obowiązek trudny o czym świadczy przykład sprawy komorniczej, do której Jan był oddelegowany w 1838 r., a dotyczyła ona proboszcza staromiejskiego [7]. Wśród wybieralnych władz i funkcji publicznych gmiński był najniższym ordynkiem - niższym od pierwszego (burmistrz, pisarz, rajcy), jak również od drugiego ordynku sądowego (ławnicy miejscy). Widać jednak, że podobnie jak ojciec Jana - Teodor, który był ławnikiem (drugi ordynek), Jan angażował się w życie publiczne miasta. Stało się to tradycją rodzinną, a funkcje publiczne w XIX i XX w. kontynuowali m.in. Józef Netczuk-Zieliński (urzędnik, sekretarz, skarbnik i p.o. burmistrza) syn Wiktora, Łukasz Netczuk radny pierwszej po 1918 r. rady miejskiej, wnuk brata tegoż Józefa, Stanisława (1896-1918) córka Łukasza, Eugeniusz - ławnik, czy Wacław- radny, obaj zaraz po II wojnie światowej. Prawdopodobnie Jan hodował pszczoły, a potem jego syn Józef, jak wynika z relacji Eugeniusza Netczuka o jego dziadku. Możliwe że to dla nich książkę o pszczelarstwie w 1858 r. zamówił Józef Netczuk-Zieliński [23].
Jan i Helena mieli liczne potomstwo:
1. Mikołaja Netczuka (12.12.1823 - po 1870?).
2. Agatę Netczuk (25.01-02.1826 - po 1870?), której rodzicami chrzestnymi byli Szymon Piotrowicz lat 38 i Mikołaj Korolczuk lat 28 mieszczanie gospodarze rolni, zaś rodzicami chrzestnymi wspomniany Szymon Piotrowicz i ciotka Anastazya Czopowa z Netczuków [8]. Nie znamy dalszych losów Agaty.
3. Tomasza Netczuka (12.10.1831 - 24.04.1832), który zmarł mając 5 miesięcy. Rodzicami chrzestnymi byli Teodor Czopiński i Anastazya z Netczuków Czopińska, świadkami zaś Marek Oxiuta lat 40 i Bazyli Woruski lat 34 mieszczanie gospodarze rolni [9]. Zgon zgłosili Symeon Piotrowicz lat 53 i Tomasz Ilczewski lat 50 gospodarze rolni. W akcie zgonu podano pisownię nazwiska w formie "Nedczuk" [10], która wcześniej wystąpiła tylko raz w rejestrze podatkowym z 1788 r.
4. Symeona (Szymona) Netczuka (14.02.1829 - 20.07.1837), który zmarł w wieku 8 lat. Świadkami chrztu Symeona byli wuj Daniel Jurko lat 31 oraz Marek Oxiuta lat 38 mieszczanie gospodarze rolni, chrzestnymi wspomniany Daniel Jurko oraz ciotka Anastazya z Netczuków Czopowa [13]. Zgon zgłosił ojciec oraz Marek Oxiuta lat 42, świadek chrztu [14].
5. Maryannę Netczuk (07.09.1833 - 26.08.1837), która zmarła mając niespełna cztery latka. Świadkami chrztu byli Daniel Jurkowski (Jurko) lat 43 oraz Wiktor Netczuk lat 45 mieszczanie, chrzestnymi byli tenże Daniel Jurkowski oraz Anastazya Czopińska z Netczuków ciotka. Aktu chrztu podpisał wuj Daniel Jurkowski [11]. Zgon Maryanny zgłosił ojciec i Stefan Domański lat 32 mieszczanin rolny [12].
6. Katarzynę Netczuk (17.11.1835 - po 1870?), której świadkami chrztu byli Bazyli Korwienko? lat 36 oraz stryj Ignacy Netczuk lat 29 mieszczanie, chrzestnymi Bazyli Korwienko? i Dominika Jurkowa, zapewne ciotka [15]. Nie znamy dalszych losów Katarzyny.
7. Andrzeja Netczuka (27.08.1837 - po 1870?).
8. Anastazyę Nitczuk (03.11.1839 - po 1870?), której świadkami chrztu byli Jan Siłuszyk lat 30 i Jan Czop lat 30 mieszczanie rolni, chrzestnymi wspomniany Jan Siłuszyk i Anastazya Piotrowiczowa. Nazwisko zostało zniekształcone i zapisane jako "Nitczuk", ikawizm ten wiąże się z gwarowym ścieśnieniem wymowy "e" [16]. 20.02.1859 r. Anastazya wyszła za mąż za wodzowego na służbie dworskiej - Jana Kieruczenkę (1835 - ?) mieszczanina, syna mieszczan rolników Damiana i Agaty z Harasimiuków. Ślub odbył się w staromiędzyrzeckiej cerkwi, a świadkami byli Jan Przygodzki lat 46 oraz brat panny młodej - Andrzej Netczuk lat 25 mieszczanie gospodarze. Młodzi nie zawarli umowy przedślubnej [17].
9. Dominikę Netczuk (10.01.1842 - 08.01.1862), której świadkami chrztu byli Tomasz Jurko lat 23 (prawdopodobnie kuzyn) oraz Marek Oxiuta lat 50 mieszczanie gospodarze rolni. Chrzestnymi byli wspomniany Tomasz Jurko i Xenia Czopowa, zapewne dalsza kuzynka lub ciotka. Akt podpisali Jan - ojciec Dominiki, Tomasz Jurko oraz Marek Oxiuta [18]. Dominika zmarła 08.01.1862 r. Zgon zgłosił brat Mikołaj Netczuk lat 41 oraz Marek Oxiuta lat 35 sąsiad. Należy zwrócić uawgę na fakt, że ojciec Dominiki nie zgłaszał jej zgonu i zmarł pięć dni później. Prawdopodobnie oboje zmarli na jakąś chorobę co w styczniu było bardzo prawdopodobne [25].
10. Józefa Jana Netczuka (27.02.1844 - ok. 1924).
11. Juliannę Netczuk (05.12.1846 - 17.01.1849), która zmarła wkrótce po skończeniu dwóch lat. Świadkami chrztu byli Jan Czop lat 36 i Marek Oxiuta lat 53 mieszczanie gospodarze rolni krewni, chrzestnymi zaś tenże Jan Czop i Anastazya Czopowa, ciotka. Akt podpisał ojciec oraz Marek Oxiuta [19]. Zgon Julianny zgłosili Grzegorz Chmielowski lat 50 oraz Jan Czop lat 38 mieszczanie gospodarze rolni [20].
12. Maryannę Netczuk (20.12.1848 - po 1870?), która otrzymała imię po starszej nieżyjącej już siostrze. Świadkami chrztu byli Mikołaj Kieruczenko lat 48 i Grzegorz Chmielowski lat 50 mieszczanie gospodarze rolni, chrzetnymi zaś tenże Mikołaj Kieruczenko i Dominika Jurkowa. Akt chrztu podpisał ojciec Maryanny [21]. 25.01.1870 r. Maryanna wyszła za mąż za żołnierza w stanie spoczynku - Jana Jędrzejowicza (1829 - ?) bojara gospodarza rolnego w Krzymoszycach, syna bojarów Michała i Apolonii urodzonego we wsi Pościsze. Ślub odbył się w staromiędzyrzeckiej cerkwi, a świadkami byli Maciej Domański lat 40 gospodarz rolny w Krzymoszycach i Tomasz Piotrowicz lat 30 gospodarz rolny w Misiach obaj bojarzy [22].
Jan zmarł po południu 13.01.1862 w domu syna Andrzeja, jako wyrobnik i wdowiec w wieku 65 lat. Zgon zgłosił Andrzej, świadkiem był sąsiad Jan Kieruczenko lat 30 [24]. Nie znamy miejsca pochówku Jana, gdyż nie zachował się jego nagrobek na cmentarzu. Jan jest protoplastą gałęzi Netczuk-Mankiewicz, zwanej inaczej unicką lub gmińską. Nazwę zawdzięcza rodzinie Mankiewiczów dwukrotnie wżenionej w kolejne pokolenia i która miała duże znaczenie dla żyjącej do dziś głównej linii tej gałęzi.
Dawniej ze względu na nieopracowane metryki utożsamiano Jana Teodorowicza z Janem Wiktorowiczem, z zastrzeżeniem możliwości istnienia dwóch Janów. Kwerenda metryk zakończona w 2013 r. umożliwiła właściwe ich opisanie i umiejscowienie w drzewie genealogicznym.
Jan zapoczątkował gałąź Netczuk-Mankiewicz, zwaną także gmińska, z ulicy Narutowicza, unicką:
Bibliografia i przypisy:
[1] Daty urodzeń małżonków oraz zgonów
rodziców panny młodej pochodzą z aktu małżeństwa Jana z
Heleną, Księga małżeństw, Parafia
Greckokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 21/1821, odpis
zupełny, ARN;
[2] Z akt metrykalnych z lat 1810-1825 znamy adresy
poszczególnych rodzin. Stare siedlisko Józefa i
Teodora
to nr 191, czyli działka nr 397, Wiktor zamieszkał pod nr 199 a Jan pod
195 (działa nr 400?), pod nr 191 został zapewne Ignacy;
[3] Prawdopodobnie najwięcej dziedziczył najmłodszy syn Ignacy, ale
pieczęć przypaść musiała Janowi, skoro została w naszej gałęzi.
Ponieważ nie zachowała się o niej pamięć w innych liniach i gałęziach
można wnioskować, że była przekazywana skrycie i już w pocz. XIX w.
jako pamiątka rodzinna, nie posiadała praktycznego
zastosowania. Możliwe też że wróciła do młodszej linii Jana,
gdy najmłodsza Ignacego wygasła;
[4] Z akt wynika, że rodzeństwo: Jan, Ignacy, Wiktor i Anastazya
wzajemnie byli świadkami na chrztach swoich dzieci, zobacz
wypisy akt USC;
[5] Księga małżeństw, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 21/1821, odpis
zupełny, ARN;
[6] Księga zgonów,
Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 50/1853, odpis
zupełny, ARN;
[7] Pismo księdza Klemensa Szokalskiego,
proboszcza unickiego staromiejskiego
i dziekana Międzyrzeckiego do sądu cywilnego w sprawie nieprawidłowego
wykonywania czynności komorniczych na majątku księdza Onufrego
Kicowskiego przy pomocy asygnowanych przez Kancelarię Magistratu Miasta
Międzyrzeca dziesiętników (III ordynek miejski -
"porządkowy"), wśród
których był m.in. Jan Netczuk. Ks. Szokalski skarżył się na
dziesiętników i komornika, źródło: Akta
ks. Onufrego Kicowskiego, administratora parafii (unickiej) Międzyrzec
Nowe Miasto, Chutcze, Wysokie Mazowieckie, Szkopy, Sawice Ruskie,
wikarego parafii Hrubieszów 1837-1872 - sygn.
35/95/0/12.3/838,
pagina 49, zobacz skan, zobacz na Szukajwarchiwach.pl;
[8] Księga urodzeń, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 21/1826, odpis
zupełny, ARN;
[9] Księga urodzeń, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 81/1831, odpis
zupełny, ARN;
[10] Księga zgonów,
Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 47/1832, odpis
zupełny, ARN, zapis "d" zamiast "t" spowodowany niedokładną
wymową;
[11] Księga urodzeń, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 78/1833, odpis
zupełny, ARN;
[12] Księga zgonów,
Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 49/1837, odpis
zupełny, ARN;
[13] Księga urodzeń, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 15/1829, odpis
zupełny, ARN;
[14] Księga zgonów,
Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 34/1837, odpis
zupełny, ARN;
[15] Księga urodzeń, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 97/1835, odpis
zupełny, ARN;
[16] Księga urodzeń, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 81/1839, odpis
zupełny, ARN;
[17] Księga małżeństw, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 9/1859, odpis
zupełny, ARN;
[18] Księga urodzeń, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 6/1842, odpis
zupełny, ARN;
[19] Księga urodzeń, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 107/1846, odpis
zupełny, ARN;
[20] Księga zgonów,
Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 5/1849, odpis
zupełny, ARN;
[21] Księga urodzeń, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 96/1848, odpis
zupełny, ARN;
[22] Księga małżeństw, Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 4/1870, odpis
zupełny, ARN;
[23] Adam Szczepan Jan Mieczyński
(współautor), Pszczolnictwo
polskie czyli Zbiór pism najpraktyczniéjszych
pszczolarzy polskich i amatorów pszczolnictwa,
Warszawa 1858, s. XV;
[24] Księga zgonów,
Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 6/1862, odpis
zupełny, ARN;
[25] Księga zgonów,
Parafia Greckokatolicka
(potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 4/1862, odpis
zupełny, ARN.
Ignacy Teodorowicz Netczuk vel Netczukowski (1807 - 16.02.1869)
Najmłodszy Syn Teodora Netczuka i prawdopodobnie główny dziedzic jego gruntów [1]. Wnuk Józefa, prawdopodobnie prawnuk Jana. Mieszczanin gospodarz rolny na Piszczance w Międzyrzecu. Znany głównie z odpisów metryk urodzenia jego dzieci oraz aktu zgonu [2].Urodził się w 1807 r. jak wynika z akt stanu cywilnego. W wieku 25 lat w staromiejskiej cerkwi greckokatolickiej w Międzyrzecu 28.02.1832 r. ożenił się z Paraskiewą (Praxedą) z Kudziów (1807 lub 1811 - 21.11.1879), córką mieszczan rolników z Międzyrzeca - Szymona i Anastazji vel Anny Kudziów, świadkami ślubu byli Mikołaj Korolczuk lat 33 i Kondrat Leszczyński lat 36, sławetni gospodarze rolni, sąsiedzi. Małżonkowie nie zawarli umowy przedślubnej najprawdopodobniej dlatego, że Ignacy odziedziczył siedlisko rodziców [3]. Ignacy nie podpisał aktu małżeństwa ale podpisywał inne akta stanu cywilnego, stąd wniosek, że potrafił pisać, a informacje podane w aktach nie zawsze były rzetelne, o czym już wspomnieliśmy przy okazji Teodora w przypisach. W akcie urodzenia Jozafata najstarszego syna Ignacy występuje jako "Netczukoski", co jest wyrazem mody panującej w XIX w. na dodawanie "ładniejszej" polskiej końcówki nazwiska [4]. Ze związku z Praksedą miał następujące potomstwo:
1. Jozafata Netczuka vel Netczukoskiego (12.11.1833 - 01.10.1834), który zmarł wkrótce po urodzeniu, ochrzczony jako Jozefat. Świadkami chrztu byli Teodor Czopiński lat 30 i Adam Kieruczenko lat 22 mieszczanie, rodzicami chrzestnymi byli wspomniany Teodor Czopiński i Katarzyna Korolczukówna, akt podpisał Ignacy Netczukoski i Teodor Czopiński [5]. Zgon Jozafata zgłaszał ojciec i Józef Jurko lat 26 mieszczanie [6].
2. Alexnadra Netczuka (15.02.1835 - po 1870?), o którego losach nic więcej nie wiemy. Świadkami chrztu byli Jan Netczuk lat 40 i Jan Siłuszyk lat 24, mieszczanie. Jan był bratem Ignacego. Rodzicami chrzestnymi byli wspomniany Jan Netczuk i Wiktoria Siłuszykowa [7].
3. Michała Netczuka (21.11.1836 - po 1870?), o którego losach nic więcej nie wiemy. Świadkami chrztu byli Jan Siłuszuk lat 26 i Jan Czop lat 30 mieszczanie, a rodzicami chrzestnymi byli tenże Jan Siłuszuk i Stefania Kozłowska [8].
4. Helenę Netczuk (18.08.1838 - po 1870?), o której losach nic więcej nie wiemy. Świadkami chrztu byli Jan Markowski lat 36 i Symeon Piotrowicz lat 50 zamieszkali w Międzyrzecu, a rodzicami chrzestnymi wspomniany Jan Markowski i Anna Domańska [9]. W tym akcie nazwisko Ignacego zapisano jako Nitczuk [10].
5. Klemensa Netczuka (07.12.1840 - 01.05.1842), który zmarł mając półtora roku. Świadkami chrztu byli Jan Burzec lat 23 i Szymon Piotrowicz lat 50 mieszczanie rolni, a rodzicami chrzestnymi byli wspomniany Jan Burzec i Anastazya Piotrowiczowa [11]. Zgon Klemensa zgłaszali ojciec oraz Szymon Piotrowicz lat 56 mieszczanin gospodarz rolny [12].
6. Pawła Netczuka (20.03.1842 - 06.05.1883). Świadkami chrztu byli Mikołaj Korolczuk lat 45 i Symeon Piotrowicz lat 50 mieszczanie gospodarze rolni, a rodzicami chrzestnymi wspomniany Mikołaj Korolczuk i Paraskiewia Oxiutowa. Akt podpisali ojciec Ignacy oraz Jan Korolczuk [13]. Był kawalerem. W wieku 40 lat utonął w Krznie na Starym Mieście 06.05.1883 r. Dwa dni później wszczęto śledztwo sądowe i magistrackie nr 1778 w tej sprawie. Zgon zgłosili Eliasz Czop lat 43 oraz kuzyn Andrzej Netczuk lat 48. Akt podpisał Eliasz Czop. Pogrzeb podobnie jak pozostałych członków tej gałęzi odbył się w cerkwii prawosławnej [22].
7. Józefę Netczuk (14.11.1843 - 27.05.1845), która zmarła mając półtora roku. Świadkami chrztu byli Jan Markowski lat 32 i Bazyli Czop lat 40 mieszczanie gospodarze rolni, a rodzicami chrzestnymi byli tenże Jan Markowski i Anastazja Łasiewiczowa [14]. Zgon Józefy zgłaszali Szymon Piotrowicz lat 60 i Teodor Czop lat 40 mieszczanie rolni [15].
8. Agnieszkę Netczuk (16-24.04.1846 - 18.09.1846), która zmarła mając niecałe pięć miesięcy. Świadkami chrztu byli Jan Łysańczuk i Szymon Piotrowicz lat 60 mieszczanie gospodarze rolni, a rodzicami chrzestnymi byli tenże Jan Łysańczuk i Katarzyna Szałkowska? [16]. Zgon Agnieszki zgłaszał niejaki Rola. Pozostali świadkowie wskutek zniszczenia aktu niemożliwi do odczytania [17].
9. Antoniego Netczuka (18.06.1848 - 13.10.1881). Świadkami chrztu byli Grzegorz Kamiński lat 54 i Tomasz Jaroszkiewicz lat 26 mieszczanie gospodarze, a rodzicami chrzestnymi byli tenże Grzegorz Kamiński i Anna Kieruczenkowa [18]. Ok. 1870 r. poślubił Annę Benedyktownę (córkę Benedykta), ur. ok. 1841 r., pochodzacą najprawdopodobniej z innej parafii, gdyż brak ich aktu ślubu w Międzyrzecu. Anna zmarła w dniu 05.01.1906 w wieku 65 lat jako wdowa w Międyzrzeckim Domu Schronienia, najprawdopodobniej bez opieki rodziny. Pogrzeb w cerkwii prawosławnej staromiejskiej. Zgon zgłosili Emilian Sawczuk lat 50 dozorca międzyrzeckiego domu opieki i Kondrat Makarow lat 57, stróż cerkwi. Akt podpisał Emilian Sawczuk [23].
10. Jana Piotra Netczuka (24.06.1851 - po 1870?), o którego losach nic więcej nie wiemy. Świadkami chrztu byli Antoni Kieruczenko lat 43 i Mikołaj Netczuk lat 28 mieszczanie gospodarze rolni, a rodzicami chrzestnymi byli wspomniany Antoni Kieruczenko i Maryanna Kamieńska. Mikołaj Netczuk był synem Jana Netczuka i Heleny z Jurków - starszego brata Ignacego, czyli kuzynem Jana Piotra [19].
11. Tadeusza Netczuka (01.10.1853 - po 1870?), o którego losach nic więcej nie wiemy. Świadkami chrztu byli ojciec Ignacy i Jan Leszczyński lat 50 mieszczanie gospodarze rolni, a rodzicami chrzestnymi ojciec dziecka i Barbara Męczyńska [20].
Ignacy zmarł 16.02.1869, pozostawił owdowiałą Praxedę, a zgon zgłaszali synowie Paweł lat 26 i Antoni Netczukowie lat 21 [2]. Praxeda zmarła 06.05.1883 w wieku 71 lat, św. zgonu byli 06.05.1883 Eliasz Czop lat 38 i Jan Kieruczenko lat 40 mieszczanie rolnicy z Międzyrzeca [21]. Ignacy jest protoplastą gałęzi Netczuk-Netczukowski.
Brak jest informacji o dalszych losach dzieci Ignacego. Niewykluczone, że niektórzy wyemigrowali do Ameryki, gdzie znajdujemy kilkanaście osób o nazwisku Natczuk, Netczuk, Netczynski narodowości polskiej, które wyemigrowały z terenu Polski i Galicji w tym z Międzyrzeca w latach 1880-1910. Możliwe, że do gałęzi Ignacego należeli także Władysław i Czesław Netczukowie, wnukowie Antoniego. Możliwe że był to Antoni syn Ignacego nie zaś Antoni (19.04.1858 - po 1870?) syn Andrzeja, wnuk Jana i Heleny z Jurków. Wszystkie osoby posiadające informacje o tej rodzinie prosimy o kontakt.
Ignacy zapoczątkował gałąź Netczuk-Netczukowski:
Bibliografia i przypisy:
[1] Prawdopodobnie najmłodsi zostawali na gospodarstwie
rodziców, podczas gdy starsi otrzymywali działy
gruntów
przed ślubem. Działy te często były potwierdzane notarialne w umowach
przedmałżeńskich. Pamięć rodzinna gałęzi z ul.
Narutowicza
przekazana przez Eugeniusza Netczuka w 2006 r. informuje nas o trzeciej
rodzinie Netczuków, której stopnia pokrewieństwa
z nami
nie byliśmy w stanie ustalić, nie wiedzieliśmy też kto należał do tej
gełęzi. Ustne podanie wskazywało ulicę Podrzeczną jako miejsce
zamieszkiwania jej przedstawicieli, z roku na rok odkrywane kolejne
osoby nie zawsze od razu były przypisane do właściwych gałęzi, czego
wyrazem było rozmieszczenie
rodu w Polsce w poszczególnych latach,
aktualizowane co
jakiś czas oraz kolejne wersje tablic genealogicznych od 2006 r.;
[2] Księga
zgonów, Parafia Greckokokatolicka (potem
Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 15/1869, odpis
zupełny, ARN;
[3] Księga małżeństw, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 13/1832, odpis
zupełny, ARN;
[4] Było to powszechne zjawisko w Międzyrzecu, jednak w naszej rodzinie
nie utrwaliło się na dłużej niż pokolenie i
pozostała podstawowa starodawna ruska forma nazwiska, zobacz też wstęp
do projektu Nazwiska
Międzyrzeczan gdzie jest więcej na temat ewolucji nazwisk w
Międzyrzecu;
[5] Księga urodzeń, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 103/1833, odpis
zupełny, ARN;
[6] Księga
zgonów, Parafia Greckokokatolicka (potem
Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 48/1834, odpis
zupełny, ARN;
[7] Księga urodzeń, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 14/1835, odpis
zupełny, ARN;
[8] Księga urodzeń, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 97/1836, odpis
zupełny, ARN;
[9] Księga urodzeń, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 66/1838, odpis
zupełny, ARN;
[10] Ikawizm w nazwisku Netczuk był powszechny z kolei na
Ukrainie w XIX w. pod wpływem wymowy rosyjskiej nazwiska: "Nietczuk" i
ścieśniania "ie" do "i" - w ten sposób powstały linie
ukraińskich Netczuków noszące nazwisko Nitczuk, rozproszone
dalej także po Rosji i Ameryce. Podobne zjawisko wystąpiło w
Międzyrzecu;
[11] Księga urodzeń, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 81/1840, odpis
zupełny, ARN;
[12] Księga zgonów, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 19/1842, odpis
zupełny, ARN;
[13] Księga urodzeń, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 24/1842, odpis
zupełny, ARN;
[14] Księga urodzeń, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 93/1843, odpis
zupełny, ARN;
[15] Księga zgonów, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 66/1845, odpis
zupełny, ARN;
[16] Księga urodzeń, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 37/1846, odpis
zupełny, ARN;
[17] Księga zgonów, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 86/1846, odpis
zupełny, ARN;
[18] Księga urodzeń, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 44/1848, odpis
zupełny, ARN;
[19] Księga urodzeń, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 48/1851, odpis
zupełny, ARN;
[20] Księga urodzeń, Parafia
Greckokokatolicka (potem Prawosławna) św.
Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 27/1853, odpis
zupełny, ARN;
[21] Księga
zgonów, Parafia Prawosławna
(wcześniej
Greckokokatolicka)
św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 17/1879, odpis
zupełny, ARN;
[22] Księga
zgonów, Parafia Prawosławna
(wcześniej
Greckokokatolicka)
św. Mikołaja na Starym Mieście w
Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 5/1883, odpis
zupełny, ARN;
[23] Księga
zgonów, Parafia Prawosławna
(wcześniej
Greckokokatolicka)
św. Mikołaja na Starym Mieście w
Międzyrzecu Podlaskim,
zobacz akt nr 2/1906, odpis
zupełny, ARN.
7. Neszczukowie vel Neszczukowie w Maniach
Oprócz Netczuków w Międzyrzecu istniała od ok. 1780 r. w Maniach rodzina o nazwisku Nesczuk v. Neszczuk. Z nich pierwszy Teodor Nesczuk (1780-06.03.1830) wdowiec, kórego zgon zgłosili Andrzey Antoniuk l. 60 i Maxym Babis l. 40 włościanie w Maniach [1]. Najprawdopodobniej jego potomkami są wzmiankowani w księgach metrykalnych w poł XIX w. Neszczukowie: Teodor Neszczuk (ur. 1853), żonaty z Magdaleną Sawczuk (ur. 1851) oraz ich syn Jozafat Neszczuk (ur. 05.09.1874), ochrzczony w parafii prawosławnej św. Mikołaja na Starym Mieście. Świadkami chrztu byli Wasyl Kaliszuk l. 27 i Jan Popczuk l. 29, chrzestnymi zaś wspomniany Wasyl Kaliszuk i Tekla Jurkowa, rolnicy w Maniach [2]. Możliwe jest, że jest to boczna gałąź Netczuków z Międzyrzeca, której zniekształcono pisownię nazwiska i która przeniosła się poprzez małżeństwo na wieś.Źródła i przypisy:
[1] Księga zgonów, Parafia Greckokatolicka (potem Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim, zobacz akt nr 24/1830, odpis zupełny, ARN;
[2] Księga urodzeń, Parafia Greckokatolicka (potem Prawosławna) św. Mikołaja na Starym Mieście w Międzyrzecu Podlaskim, zobacz akt nr 33/1875, odpis zupełny, ARN;
Tekst
jest preprintem części rozdziału Protoplaści w publlikacji: Ł.K. Netczuk, Monografia
rodu Netczuków, Klub Rodu
Netczuków, Wrocław [2026]. Data
publikacji: 08.2024
|