W wyniku kwerendy
zdigitalizowanych akt metrykalnych za pośrednictwem baz danych
Polskiego Towarzystwa Genealogicznego odnaleźliśmy akt urodzenia
Stanisława Oleksiuty, syna Jana Oleksiuty i Maryanny
z
Netczuków (więcej w biogramie), który
urodził się 09.05.1876
r. w
Warszawie
przy ul. Jerozolimskiej 1582 w domu Stanisława Wyderskiego.
Mąż Maryanny był w 1876
żołnierzem przebywającym na Kaukazie. Narodziny zgłaszała akuszerka
Maryanna Włodzimierska i właśiciel mieszkania Stanisław Wyderski.
Rodzicami chrzestnymi byli Stanisław Wendułkowski i Maria Wyderska [2].
Chrzest miał miejsce w kaplicy cmentarnej, gdyż parafię tę utworzono w
1866 r., a nowy kościół zbudowano dopiero po 1883 r. [3].
Wg informacji przekazanych przez linię
Henryka
Netczuka, jedna z Netczukówien wyszła za mąż za oficera
carskiego wojska. Wyjechali z Międzyrzeca. Jej mąż za zasługi dla
Imperium Rosyjskiego otrzymał podobno majorat w rejonie Międzyrzeca
[4]. Z
kolei z relacji Eugeniusza Netczuka dowiedzieliśmy się, że jedna z jego
ciotek wyszła za oficera carskiego, z którym rodzina
niechętnie
utrzymywała relacje, ze względu na opór w rodzinie
Netczuków wobec rusyfikacyjnej polityki caratu zmierzającej
do
zrusyfikowania Rusinów wg moskiewskich wzorców
(likwidacja Unii Brzeskiej, przymusowe wcielenie do prawosławia).
Małżonek tejże ciotki przebywał długo w Rosji [5].
Nie zachowała się pamięć o imionach i
nazwiskach,
ale rodzina przechowała kilka faktów, które
pasują do
osoby Maryanny z Netczuków i Jana Oleksiuty. Jest to jedyny
znany nam obecnie przypadek małżeństwa Netczukówny z carskim
oficerem. Jeszcze jedna relacja wspomina jednego z
Netczuków,
który dzięki koneksjom oficera carskiego, męża
Netczukówny, wyjechał do Rosji, gdzie osiadł na stałe, być
może
chodzi o niejakiego Emiliana Netczuka, który w XIX w.
mieszkał
w
Moskwie [6]. Nie wiemy jednak, z której linii pochodził. Z
pewnośсią
zupełne zestawienie i przejrzenie metryk międzyrzeckich
Netczuków
pomoże w rozwikłaniu tej zagadki. Majorat, o
którym
mówi rodzinna tradycja nie należał do wielkich i być może
był
donacją innego rodzaju, niestety nie wiemy gdzie się znajdowała i jak
długo należał do rodziny.
Zdaniem Eugeniusza i jego siostry
Antoniny (a za
słowami ich ojca Mikołaja), etnicznie i kulturowo, Netczukom będącym
pod silnym wpływem tradycji łacińskiej małżonek oraz tradycji
cerkiewnych diecezji chełmskiej (po synodzie zamojskim z 1720 r.
cerkwie międzyrzeckie wiele czerpały z tradycji rzymskiej), pomimo
żywej świadomości ruskich korzeni i używaniu ruskiego języka, bliższa
była polska okupowana ojczyzna niż kreowana przez carat wszechruskość
pod berłem Cara [7]. Brak własnej państwowości Rusinów
sprzyjał
samookreśleniu się jako grupa etniczno-religijna: Rusini-unici co
zaowocowało stosowaniem specyficznej nomenklatury typu "rusin" =
"unita" (konfesjonim, dosł. "unijata"), tzn. Rusin wiary
"greko-unickiej, tj. ruskiej" itp [8]. Rusini określani wtedy byli
przez
carską administrację Małorusami, Małorusinami lub pogardliwie
chachłakami - z racji specyficznego, odmiennego od rosyjskiego, języka;
posługiwali się gwarami północno-zachodnimi języka
ukraińskiego,
czyli małoruskiego, ale nie utożsamiali się wtedy jeszcze z
narodowością ukraińską) [9].
Przeglądając polską i rosyjską
literaturę dotyczącą
wszelkich donacji carskich na rzecz wojskowych służących cesarstwu, nie
natrafiliśmy na nazwisko Oleksiuta. Co więcej nie jest ono notowane w
polskich słownikach onomastycznych . Nie występuję także obecnie w
Polsce. Poszukiwania rosyjskich wariantów w Internecie
również nie przyniosły rezultatu. Rodzi to podejrzenie, że
nazwisko to w aktach parafialnych zostało zniekształcone lub jest
pseudonimem. Będziemy nadal badać tę sprawę, aby pamięci
rodu przywrócić linię Maryannay z
Netczuków Oleksiutowej.
Prawdopodobnie do tej sprawy należy
przypisać też
fakt, że w domu Mikołaja Netczuka i potem Eugeniusza znajdowało się
zdjęcie z XIX w. przedstawiające oficera rosyjskiego, ponoć właśnie
tego krewnego, męża Netczukówny. Nie ma jednak pewności z
jakiego okresu pochodziło i jaki mundur nosił sfotografowany, może to
być zarówno oficer carski jak i radziecki, jednakże pewne
jest
że miał na głowie wysoką szubę [10]. Zaświadczyło o tym wiele
osób,
jednakże zdjęcie to, zapewne wraz z listami prywatnymi zostało przejęte
z domu Eugeniusza Netczuka w latach 1990. przez nasza kuzynkę, z
którą nie utrzymujemy kontaktów i
nie mamy
żadnej wiedzy o jego dalszych losach. Możemy jedynie liczyć łaskawie na
otrzymanie kiedyś kopii, co, biorąc pod uwagę stan naszych relacji, nie
wydaje się prawdopodobne [11].
Wracając do Maryanny, w
informacjach
przekazanych
przez rodzinę brak szczegółów, jednak, należy
pamiętać,
że Mikołaj i Antonina zmarli młodo pozostawiając dzieci
skłócone, dlatego wiele faktów umknęło pamięci
najmłodszych ich dzieci, a najstarsze nie przekazały kolejnym
pokoleniom tej wiedzy. Liczymy, że przedstawione tu informacje, może
zwrócą uwagę krewnych i coś jeszcze będzie można wyłuskać z
okruchów wspomnień po dziadkach.
Bibliografia
i przypisy:
[1] Księga urodzeń, Parafia Rzymskokatolicka św. Mikołaja w Międzyrzecu
Podlaskim, zobacz odpis aktu nr 82/1846 z 26.05.1846 r., odpis z
Biblioteki Historii Rodziny Kościoła
Mormonów w Salt Lake City,
odpisu dzięki życzliwości Pani Bożenny Dereckiej Dupuis z Francji, 2007;
[2] Księga urodzeń,
Parafia Rzymskokatolicka św. Barbary w Warszawie,
zobacz
akt nr 87/1876 na portalu
Szukajwarchiwach.pl;
[3] źródło:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Parafia_%C5%9Bw._Barbary_w_Warszawie
(dostęp: 0612.2013);
[4] Relacja Tomasza Netczuka z Warszawy, e-mail, 2010, ARN;
[5] Relacja Eugeniusza Netczuka, 2003, ARN;
[6]
Iwan Emielianowicz Netczuk, Aleksandra Naumowna Netczuk,
Larisa
Iwanowna Netczuk, Rosja, Moskwa, w internetowej książce
telefonicznej,
źródło: http://grigo.ru/s3/dc/287.html (dostęp: 07.2009);
[7] Wspomnienia Eugeniusza Netczuka i Antoniny z Netczuków
Jakubowiczowej, 2001, 2006, ARN;
[8] Określenia z akt archiwalnych szkoły unickiej w Międzyrzecu i
innych instytucji z XIX w.;
[9] Wspomnienia Eugeniusza Netczuka o relacjach polsko-ukraińskich i
polsko-ruskich według przekazu rodzinnego, 2001, ARN:
[10]
Zeznania Heleny z Wolskich Steciukowej, 2003, Eugeniusza Netczuka,
2001,
Tadeusza Netczuka, 1999, Henryki z Puszczów Netczukowej,
1999 i in.,
ARN;
[11] Z racji nieutrzymywania kontaktów z tą częścią rodziny
nie ma obecnie możliwości uzyskania kopii tego zdjęcia.